loading...

دریچه

بازدید : 19
پنجشنبه 30 دی 1400 زمان : 11:23

منهول پلی اتیلن

این منهول‌ پلی اتیلن با مصالح سنتی مانند آجر، سیمان و بتن ساخته می ‌شوند که در گذشته بسیار مورد استفاده بوده‌ است و کاربردهای فراوانی داشته ‌است، که البته هنوز هم در برخی از مناطق و کاربری‌ های خاص به عنوان تنها و آخرین راهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلاً در کانال ‌های انتقال خط تلفن که در زیر زمین قرار گرفته‌است منهول‌های بتنی بسیار کاربرد دارند. در حال حاضر در ساخت شبکه جمع ‌آوری فاضلاب تهران، عمدتا از منهول‌ پلی اتیلن بتنی و آجری استفاده می ‌شود.

منهول پلی اتیلن پیش ساخته برای استفاده در سیستم‌ های فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استفاده روزافزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهان، این محصول می ‌تواند جایگزین مناسبی برای منهول پلی اتیلن بتنی و یا سایر منهول‌ پلی اتیلن ساخته شده با مصالح بنائی ‌باشد

روش نصب منهول پلی اتیلن

از نظر تحمل بارهای وارده به منهول‌ پلی اتیلن مانند بارهای شعاعی و محوری و نیز بارهای ترافیکی، تفاوتهایی بین منهول پلی اتیلن بتنی و پلی اتیلنی وجود دارد و اساسا سازه پلی اتیلنی به تنهایی نمی‌ تواند بارهای سنگین بیش از حد طراحی خود را تحمل نماید، لذا ترکیبی از این دو سازه در اجرای منهول پلی اتیلن بکار می ‌رود.

بر اساس استاندارد به جای بتن از خاک که حدود ۳۰ سانتی ‌متر در گرداگرد منهول پلی اتیلن قرار می‌گیرد و حداقل ۹۵% کوبیده می‌گردد نیز می ‌توان استفاده نمود ولی در عمل بهتر است برای منهول پلی اتیلن کوتاه ‌تر و مکان هائی که بار های ترافیکی سنگین وجود ندارد اینکار را انجام داد. اما در هر دو صورت حتماً می ‌بایستی از یک دال بتنی مسلح که حدود ۲۰ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد استفاده نمود که قطعاً دریچه منهول پلی اتیلن نیز بر روی این دال قرار می‌گیرد. در صورتی‌که جهت پرکردن اطراف منهول پلی اتیلن بخواهیم از بتن استفاده کنیم بایستی گود برداری را زیاد باز ننماییم و حدود ۱۵ سانتی ‌متر در اطراف منهول پلی اتیلن را با بتن حدود ۲۰۰ بدون نیاز به میلگرد پر نمائیم. این دیواره بتنی به همراه دیواره پلی اتیلن منهول پلی اتیلن با هم توانایی تحمل بارهای وارده خصوصاً بارهای ترافیکی را خواهند داشت.

نصب منهول پلی اتیلن و قرار دادن منهول پلی اتیلن در محل گودال از مهمترین و ساده ‌ترین بخش های اجرای منهول فاضلاب می‌باشد و به دلیل خواص منهول پلی اتیلن این کار بسیار ساده می باشد ولی باید دقت کافی داشت که منهول در جای مناسب قرار گیرد. روش اجرای منهول پلی اتیلن فاضلاب با دیگر انواع منهول پلی اتیلن تفاوتی ندارد ولی به دلیل اینکه بیشترین کاربرد منهول‌ پلی اتیلن در خطوط و شبکه فاضلاب و جمع‌ آوری آبهای سطحی می ‌باشد بیشتر با عنوان روش اجرای منهول پلی اتیلن فاضلاب نام برده می‌‌شود و نصب منهول پلی اتیلن در تمامی کاربردها یکسان می ‌باشد

آدم رو یا منهول چیست؟

آدم رو یا منهول پلی اتیلن در واقع نوعی از قطعات است که برا متصل کردن شبکه ها یا مجراهای انتقال فاضلاب، آب، برق، تلفن و ... مورد استفاده قرارمی گیرد. جنس منهول پلی اتیلن و بتنی ست، از مواد پلیمری با کیفتی ساخته شده که مقاومت بالای در برابر نشت رطوبت و مواد خورنده شیمیایی دارند. لازم به ذکر است که یکی از کاربردهای اساسی آدم ور یا منهول پلی اتیلن این است که از این ابزار برای دسترسی آسان تر انسان به شبکه های انتقال فاضلاب یا کابل های برق و تلفن استفاده می شود. زمانی که قرار است چند مجرای فاضلاب که در جهت های مختلف قرار دارند، به یکدگیر متصل شده و سپس توسط یک مجرای قطورتر هدایت شوند، استفاده از منهول پلی اتیلن می تواند دسترسی به این شبکه انتقال را ساده تر کند.

انواع آدم رو پلی اتیلن از لحاظ قطر دهانه

آدم روهای پلی اتیلن از لحاض قطر دهانه به دو دسته قطر کم و قطر بالا تقسیم بندی می شود. منهول پلی اتیلن با قطر کم اصولا در خطوط فرعی و زمانی که قرار است مجاری کمتری به یکدیگر متصل شوند به کار میرود. از طرف دیگر، منهول پلی اتیلن با قطر بالا در خطوط اصلی انتقال مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعتا ضخامت جداره منهول پلی اتیلن با قطر بالا، از منهول پلی اتیلن که قطر کمی دارد بیشتر است. چون قرار است فشار سیال بیشتری را تحمل کند؛ البته اگر مورد استفاده فاضلاب یا جریان آب قرار گیرد. از طرف دیگر قطر بیشتر منهول پلی اتیلن خطول اصلی، قرار است از شبکه کابلی پرتعداد تری در برابر عوامل آسیب زنده محافظت کند.

تفاوت منهول‌ پلی اتیلن با منهول ‌های سنتی بتنی

منهول‌ پلی اتیلن دارای مزایای قابل توجهی نسبت به منهول سنتی هستند که از آن جمله می ‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: ۱- صرفه جویی هزینه ‌های اجرا منهول پلی اتیلن در مقایسه با منهول‌ بتنی. ۲- صرفه جویی در زمان و سهولت جاگذاری و نصب. ۳- منهول پلی اتیلن مقاوم در برابر حلال‌ها و گازهای شیمیایی می ‌باشند ۴- منهول پلی اتیلن نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجرا ندارد ۵- منهول‌ پلی اتیلن دارای عمر طولانی بهره‌ برداری، مخصوصاً در مناطق مرطوب می ‌باشند ۶- سهولت در امر نگهداری با توجه به سطوح صاف و منظم در بدنه منهول پلی اتیلن. ۷- آب ‌بندی کامل شبکه و جلوگیری از ورود فاضلاب به آب ‌های زیر زمینی و بالعکس به جهت آب ‌بندی کامل منهول‌ پلی اتیلن ۸- امکان افزایش طول منهول پلی اتیلن حتی پس از اتمام پروژه.

و نیز:

1. با توجه به زلزله خیز بودن ایران این نوع منهول پلی اتیلن به علت انعطاف‌ پذیر بودن با حرکت‌ های کوچک زمین سازگار است و در نتیجه در اثر حرکتهای کوچک ترک نخورده و درزدار نمی ‌شود در حالیکه منهول بتنی ترد و شکننده و در مقابل حرکات زمین غیر مقاوم می‌باشند.

۲. در منهول پلی اتیلن ترانشه به آسانی در یک روز باز و بسته می‌شود و این به معنای جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش زیاد در صرف هزینه‌است در حالیکه برای نصب منهول بتنی زمان و تجهیزات زیادی اعم از نیروهای انسانی و دستگاه‌های پر هزینه نیاز است که این به معنای اتلاف وقت و انرژی و هزینه فراوان است.

۳. منهول پلی اتیلن سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی صورت می‌گیرد در ضمن از تجهیزات کمتری برای قرار دادن منهول پلی اتیلن در موقعیت مناسب استفاده می‌ شود در حالیکه منهول بتنی سنگین هستند و نصبی دشوار دارند که این نصب مستلزم تجهیزات پر هزینه و پر دردسر است.

۴. سطوح کاملاً صاف منهول پلی اتیلن مانع چسبیدن مواد به دیواره‌ ها می ‌شوند. این منهول پلی اتیلن در مقابل کثافات خشن ناشی از تخلیه‌ های خانگی و تخلیه ‌های صنعتی و... مقاوم است در حالیکه سطح منهول بتنی خش دار می ‌شود بنابراین زباله‌ های خانگی و صنعتی و... به دیواره ‌ها می‌ چسبند.

منهول های فاضلاب ساختمانی

برای ساختمان های چند طبقه و ساختمان های دیگر نیز منهول پلی اتیلن از جنس pvc وجود دارد که کاربرد فاضلابی دارد. این منهول ها دقیقا مشابه منهول های شهری چند خط فاضلاب را به در یک مسیر هدایت می کنند.

کاربرد های منهول پلی اتیلن

برای دسترسی به مسیر کانال مخابراتی می توان از منهول پلی اتیلن استفاده کرد.

برای تعمیر، بازرسی و یا تخلیه لوله های فاضلاب از منهول پلی اتیلن استفاده کرد.

برای نصب منهول در مکان های سخت و زمین های سفت استفاده از منهول پلی اتیلن پیشنهاد می شود.

انتخاب آن دسته از منهول هایی پلی اتیلن که چگالی زیادی دارند، برای استفاده و کاربرد های دریایی مناسب می باشد.

از منهول پلی اتیلنی می توان در مناطق شهری و زیر پیاده‌ رو ها استفاده کرد. استفاده از این منهول ها برای سیستم گرانشی و فشار زیر زمینی بسیار مناسب است.

استاندارد های لازم برای انتخاب منهول پلی اتیلن فاضلابی

لایه داخلی منهول پلی اتیلن باید روشن و صیقلی باشد.

خاصیت نفوذ نا پذیری منهول پلی اتیلن فاضلابی باید به حداقل میزان باشد .

منهول پلی اتیلن فاضلابی باید در عین سبک بودن، مقاومت فیزیکی بسیار بالایی را داشته باشد.

منهول پلی اتیلن باید به صورتی باشد که از وارد شدن فاضلاب به داخل آب ‌های زیر زمینی جلوگیری کند.

درب منهول فاضلاب باید به صورتی باشد که در برابر زلزله و مواردی نظیر این موارد مقاومت بالایی داشته باشند.

منهول پلی اتیلن باید مقاومت بسیار زیادی را در برابر اسید و باز داشته باشد تا در هنگام مواجهه شدن با این موارد دچار خوردگی نشود.

منهول آجری

منهول آجری و بتنی که امروزه به آنها منهول های سنتی می گویند از گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند

و در ساخت این منهول ها از آجر، سیمان و بتن استفاده می شود و این منهول ها در فاضلاب سیستم های مخابراتی و.. مورد استفاده قرار می گیرند.

اما به دلیل هزینه بالا برای حمل و نقل ونصب و راه اندازی وعدم مقاومت بالا در برابر (ضربات وارده حین حمل و نقل و راه اندازی وارتعاشات ناشی اززلزله)

امکان خوردگی در برابر مواد شیمیایی موجود در آب و امکان نشت مواد و… امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند

منهول GRP

منهول GRP از رزین، پلی استر و ماسه تشکیل می شود در این منهول لوله و ورقه هارا به وسیله چسب بهم متصل می کنند که ممکن است کاملا آب بندی نشده باشند و همچنین در برابر فشار مقاومت لازم را نداشته باشند درمنهول GRP پله‌ها با پیچ و مهره به بدنه منهول متصل می‌گردد. که ممکن است در محل اتصال پله،لایه های GRP از هم جدا ‌شوند و منهول دچار شکستگی گردد.اگر بر اساس استاندارد های تعیین شده ازمواد سازنده به میزان کافی استفاده شود هزینه تولید این منهول بالاتر از منهول پلی اتیلن می شود اما اگر برای کاهش هزینه تغییراتی در میزان درصد مواد ایجاد شود باعث شکستگی در منهول می شود.در عین حال این منهول سنگین است در نتیجه هزینه حمل و نقل بیشتری نسبت به منهول پلی ایتلن نیاز دارد.

نصب منهول پلی اتیلن

در ساخت منهول پلی اتیلن شرکت هلدینگ صنایع برتر از بهترین کیفیت مواد اولیه که شامل مواد پلی اتیلن گرید 3840 و همچنین از مواد HDPE و LLDPE گرید روتاری مولدینگ جهت تولید و ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن استفاده می شود و در امر طراحی منهول های پیش ساخته بسیار مدرن و کار آمد می باشد که مطابق با تکنولوژی روز دنیا و با جدیدترین دستگاه ها ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن انجام می گیرد.

منهول پلی اتیلن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها، خطوط انتقال شهری، برق و مخابرات موارد استفاده گسترده و متنوعی دارد. ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن و استفاده از آن در سالهای اخیر به دلیل فواید زیاد آن پیشرفت چشمگیری داشته است که در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

مشخصات منهول پلی اتیلن دوجداره

منهول کاروگیت معمولاً در جریانهای ثقلی استفاده می گردد.

منهول دوجداره برای قطر داخلی 600 تا 3000 میلیمتر و تا 12 متر ارتفاع طراحی می شوند.

در منهول کاروگیت ضخامت دیواره منهول بستگی به سایز منهول ، ارتفاع ، نوع خاک و وجود آبهای زیرزمینی و همچنین نوع کاربرد آن طراحی می گردد.

منهول پلی اتیلن دوجداره معمولاً جهت کار در محدوده حرارتی منفی 45 تا مثبت درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار میگیرد ولی این مقدار می تواند بسته به شرایط خاص، تغییر کند.

منهول تولیدشده به روش اکستروژن (منهول دوجداره پلی اتیلن) مقاومت فوق العاده ای در برابر بسیاری سیالات شیمیایی دارای PH 1 تا 14 دارند.

با توجه به اینکه کلیه مراحل جوش و آب بندی کف و انشعابات مطابق استاندارد DVS 2209 و به روش جوش اکسترودری انجام می گیرد و بدلیل استفاده از جوش بات فیوژن ، جوش انواع لوله ورودی و خروجی و انشعابات پلی اتیلنی در گرید های مختلف PE100 , PE80 به بدنه منهول پلی اتیلن کیفیت مناسب و مطلوبی را خواهد داشت.

ویژگی های چاله

قسمتهای اصلی یک چاله محفظه یا حلقه و لوله دایره ای عمودی است. لوله دایره ای عمودی در عمق و اندازه های مختلف موجود است. این لوله ها برای دسترسی به اتصالات بازرسی در سیستم استفاده می شوند.

منافذ عمدتا در فاصله 0.5 متری از حاشیه جاده قرار دارند. عمدتا به گونه ای ساخته می شود که از خط چرخ ترافیک دور باشد.

درپوش منهول پلی اتیلن یک شاخه است که از سوراخ منفذ در برابر هرگونه دسترسی غیر مجاز محافظت می کند. روکش های استفاده شده برای منافذ می توانند به صورت مستطیل ، مربع یا مدور باشند. مواد پوشش می تواند بتن پیش ساخته ، مواد کامپوزیتی یا هر ماده پلاستیکی تقویت شده با شیشه باشد.

چاله فاضلاب

چاله یا محفظه بازرسی واحدی است که در زیر زمین ساخته شده است تا دسترسی به تاسیسات مانند سیستم فاضلاب ، سیستم زهکشی و غیره را فراهم کند. از این رو ، با کمک یک چاله ، تاسیسات زیرزمینی بازرسی ، اصلاح ، تمیز و نگهداری می شوند.

بنچینگ یا کانال گذاری در چاله

نیمکت نشینی در منهول پلی اتیلن به مسیری گفته می شود که از ملات سیمان ساخته شده تا آب هدر رفته را به یک جهت خاص هدایت کرده و پاشش زباله را متوقف کند ، که به نوبه خود به منهول پلی اتیلن آسیب می رساند.

ضخامت دیواره های چاله چقدر است؟

منفذها تا عمق 4.25 متر ، دیواره های چاله باید با استفاده از یک ضخامت آجر ساخته شوند. در زیر عمق عمق 4.25 متر ، منافذ باید با استفاده از یک و نیم آجر ساخته شوند ، و اگر منفذ زیر 75/9 متر باشد ، دیواره های منافذ باید از دو ضخامت آجر ساخته شوند.

چاله عمیق

منفذ عمیق در عمق بیش از 150 سانتی متر با یک پوشش بسیار سنگین در قسمت بالای آن ارائه می شود. اندازه را می توان افزایش داد و امکانات برای پایین آمدن نیز افزایش می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

منهول پلی اتیلن

این منهول‌ پلی اتیلن با مصالح سنتی مانند آجر، سیمان و بتن ساخته می ‌شوند که در گذشته بسیار مورد استفاده بوده‌ است و کاربردهای فراوانی داشته ‌است، که البته هنوز هم در برخی از مناطق و کاربری‌ های خاص به عنوان تنها و آخرین راهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثلاً در کانال ‌های انتقال خط تلفن که در زیر زمین قرار گرفته‌است منهول‌های بتنی بسیار کاربرد دارند. در حال حاضر در ساخت شبکه جمع ‌آوری فاضلاب تهران، عمدتا از منهول‌ پلی اتیلن بتنی و آجری استفاده می ‌شود.

منهول پلی اتیلن پیش ساخته برای استفاده در سیستم‌ های فاضلاب صنعتی و فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استفاده روزافزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف جهان، این محصول می ‌تواند جایگزین مناسبی برای منهول پلی اتیلن بتنی و یا سایر منهول‌ پلی اتیلن ساخته شده با مصالح بنائی ‌باشد

روش نصب منهول پلی اتیلن

از نظر تحمل بارهای وارده به منهول‌ پلی اتیلن مانند بارهای شعاعی و محوری و نیز بارهای ترافیکی، تفاوتهایی بین منهول پلی اتیلن بتنی و پلی اتیلنی وجود دارد و اساسا سازه پلی اتیلنی به تنهایی نمی‌ تواند بارهای سنگین بیش از حد طراحی خود را تحمل نماید، لذا ترکیبی از این دو سازه در اجرای منهول پلی اتیلن بکار می ‌رود.

بر اساس استاندارد به جای بتن از خاک که حدود ۳۰ سانتی ‌متر در گرداگرد منهول پلی اتیلن قرار می‌گیرد و حداقل ۹۵% کوبیده می‌گردد نیز می ‌توان استفاده نمود ولی در عمل بهتر است برای منهول پلی اتیلن کوتاه ‌تر و مکان هائی که بار های ترافیکی سنگین وجود ندارد اینکار را انجام داد. اما در هر دو صورت حتماً می ‌بایستی از یک دال بتنی مسلح که حدود ۲۰ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد استفاده نمود که قطعاً دریچه منهول پلی اتیلن نیز بر روی این دال قرار می‌گیرد. در صورتی‌که جهت پرکردن اطراف منهول پلی اتیلن بخواهیم از بتن استفاده کنیم بایستی گود برداری را زیاد باز ننماییم و حدود ۱۵ سانتی ‌متر در اطراف منهول پلی اتیلن را با بتن حدود ۲۰۰ بدون نیاز به میلگرد پر نمائیم. این دیواره بتنی به همراه دیواره پلی اتیلن منهول پلی اتیلن با هم توانایی تحمل بارهای وارده خصوصاً بارهای ترافیکی را خواهند داشت.

نصب منهول پلی اتیلن و قرار دادن منهول پلی اتیلن در محل گودال از مهمترین و ساده ‌ترین بخش های اجرای منهول فاضلاب می‌باشد و به دلیل خواص منهول پلی اتیلن این کار بسیار ساده می باشد ولی باید دقت کافی داشت که منهول در جای مناسب قرار گیرد. روش اجرای منهول پلی اتیلن فاضلاب با دیگر انواع منهول پلی اتیلن تفاوتی ندارد ولی به دلیل اینکه بیشترین کاربرد منهول‌ پلی اتیلن در خطوط و شبکه فاضلاب و جمع‌ آوری آبهای سطحی می ‌باشد بیشتر با عنوان روش اجرای منهول پلی اتیلن فاضلاب نام برده می‌‌شود و نصب منهول پلی اتیلن در تمامی کاربردها یکسان می ‌باشد

آدم رو یا منهول چیست؟

آدم رو یا منهول پلی اتیلن در واقع نوعی از قطعات است که برا متصل کردن شبکه ها یا مجراهای انتقال فاضلاب، آب، برق، تلفن و ... مورد استفاده قرارمی گیرد. جنس منهول پلی اتیلن و بتنی ست، از مواد پلیمری با کیفتی ساخته شده که مقاومت بالای در برابر نشت رطوبت و مواد خورنده شیمیایی دارند. لازم به ذکر است که یکی از کاربردهای اساسی آدم ور یا منهول پلی اتیلن این است که از این ابزار برای دسترسی آسان تر انسان به شبکه های انتقال فاضلاب یا کابل های برق و تلفن استفاده می شود. زمانی که قرار است چند مجرای فاضلاب که در جهت های مختلف قرار دارند، به یکدگیر متصل شده و سپس توسط یک مجرای قطورتر هدایت شوند، استفاده از منهول پلی اتیلن می تواند دسترسی به این شبکه انتقال را ساده تر کند.

انواع آدم رو پلی اتیلن از لحاظ قطر دهانه

آدم روهای پلی اتیلن از لحاض قطر دهانه به دو دسته قطر کم و قطر بالا تقسیم بندی می شود. منهول پلی اتیلن با قطر کم اصولا در خطوط فرعی و زمانی که قرار است مجاری کمتری به یکدیگر متصل شوند به کار میرود. از طرف دیگر، منهول پلی اتیلن با قطر بالا در خطوط اصلی انتقال مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعتا ضخامت جداره منهول پلی اتیلن با قطر بالا، از منهول پلی اتیلن که قطر کمی دارد بیشتر است. چون قرار است فشار سیال بیشتری را تحمل کند؛ البته اگر مورد استفاده فاضلاب یا جریان آب قرار گیرد. از طرف دیگر قطر بیشتر منهول پلی اتیلن خطول اصلی، قرار است از شبکه کابلی پرتعداد تری در برابر عوامل آسیب زنده محافظت کند.

تفاوت منهول‌ پلی اتیلن با منهول ‌های سنتی بتنی

منهول‌ پلی اتیلن دارای مزایای قابل توجهی نسبت به منهول سنتی هستند که از آن جمله می ‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: ۱- صرفه جویی هزینه ‌های اجرا منهول پلی اتیلن در مقایسه با منهول‌ بتنی. ۲- صرفه جویی در زمان و سهولت جاگذاری و نصب. ۳- منهول پلی اتیلن مقاوم در برابر حلال‌ها و گازهای شیمیایی می ‌باشند ۴- منهول پلی اتیلن نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجرا ندارد ۵- منهول‌ پلی اتیلن دارای عمر طولانی بهره‌ برداری، مخصوصاً در مناطق مرطوب می ‌باشند ۶- سهولت در امر نگهداری با توجه به سطوح صاف و منظم در بدنه منهول پلی اتیلن. ۷- آب ‌بندی کامل شبکه و جلوگیری از ورود فاضلاب به آب ‌های زیر زمینی و بالعکس به جهت آب ‌بندی کامل منهول‌ پلی اتیلن ۸- امکان افزایش طول منهول پلی اتیلن حتی پس از اتمام پروژه.

و نیز:

1. با توجه به زلزله خیز بودن ایران این نوع منهول پلی اتیلن به علت انعطاف‌ پذیر بودن با حرکت‌ های کوچک زمین سازگار است و در نتیجه در اثر حرکتهای کوچک ترک نخورده و درزدار نمی ‌شود در حالیکه منهول بتنی ترد و شکننده و در مقابل حرکات زمین غیر مقاوم می‌باشند.

۲. در منهول پلی اتیلن ترانشه به آسانی در یک روز باز و بسته می‌شود و این به معنای جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش زیاد در صرف هزینه‌است در حالیکه برای نصب منهول بتنی زمان و تجهیزات زیادی اعم از نیروهای انسانی و دستگاه‌های پر هزینه نیاز است که این به معنای اتلاف وقت و انرژی و هزینه فراوان است.

۳. منهول پلی اتیلن سبک است و نصب و حمل و نقل آن به راحتی صورت می‌گیرد در ضمن از تجهیزات کمتری برای قرار دادن منهول پلی اتیلن در موقعیت مناسب استفاده می‌ شود در حالیکه منهول بتنی سنگین هستند و نصبی دشوار دارند که این نصب مستلزم تجهیزات پر هزینه و پر دردسر است.

۴. سطوح کاملاً صاف منهول پلی اتیلن مانع چسبیدن مواد به دیواره‌ ها می ‌شوند. این منهول پلی اتیلن در مقابل کثافات خشن ناشی از تخلیه‌ های خانگی و تخلیه ‌های صنعتی و... مقاوم است در حالیکه سطح منهول بتنی خش دار می ‌شود بنابراین زباله‌ های خانگی و صنعتی و... به دیواره ‌ها می‌ چسبند.

منهول های فاضلاب ساختمانی

برای ساختمان های چند طبقه و ساختمان های دیگر نیز منهول پلی اتیلن از جنس pvc وجود دارد که کاربرد فاضلابی دارد. این منهول ها دقیقا مشابه منهول های شهری چند خط فاضلاب را به در یک مسیر هدایت می کنند.

کاربرد های منهول پلی اتیلن

برای دسترسی به مسیر کانال مخابراتی می توان از منهول پلی اتیلن استفاده کرد.

برای تعمیر، بازرسی و یا تخلیه لوله های فاضلاب از منهول پلی اتیلن استفاده کرد.

برای نصب منهول در مکان های سخت و زمین های سفت استفاده از منهول پلی اتیلن پیشنهاد می شود.

انتخاب آن دسته از منهول هایی پلی اتیلن که چگالی زیادی دارند، برای استفاده و کاربرد های دریایی مناسب می باشد.

از منهول پلی اتیلنی می توان در مناطق شهری و زیر پیاده‌ رو ها استفاده کرد. استفاده از این منهول ها برای سیستم گرانشی و فشار زیر زمینی بسیار مناسب است.

استاندارد های لازم برای انتخاب منهول پلی اتیلن فاضلابی

لایه داخلی منهول پلی اتیلن باید روشن و صیقلی باشد.

خاصیت نفوذ نا پذیری منهول پلی اتیلن فاضلابی باید به حداقل میزان باشد .

منهول پلی اتیلن فاضلابی باید در عین سبک بودن، مقاومت فیزیکی بسیار بالایی را داشته باشد.

منهول پلی اتیلن باید به صورتی باشد که از وارد شدن فاضلاب به داخل آب ‌های زیر زمینی جلوگیری کند.

درب منهول فاضلاب باید به صورتی باشد که در برابر زلزله و مواردی نظیر این موارد مقاومت بالایی داشته باشند.

منهول پلی اتیلن باید مقاومت بسیار زیادی را در برابر اسید و باز داشته باشد تا در هنگام مواجهه شدن با این موارد دچار خوردگی نشود.

منهول آجری

منهول آجری و بتنی که امروزه به آنها منهول های سنتی می گویند از گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند

و در ساخت این منهول ها از آجر، سیمان و بتن استفاده می شود و این منهول ها در فاضلاب سیستم های مخابراتی و.. مورد استفاده قرار می گیرند.

اما به دلیل هزینه بالا برای حمل و نقل ونصب و راه اندازی وعدم مقاومت بالا در برابر (ضربات وارده حین حمل و نقل و راه اندازی وارتعاشات ناشی اززلزله)

امکان خوردگی در برابر مواد شیمیایی موجود در آب و امکان نشت مواد و… امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند

منهول GRP

منهول GRP از رزین، پلی استر و ماسه تشکیل می شود در این منهول لوله و ورقه هارا به وسیله چسب بهم متصل می کنند که ممکن است کاملا آب بندی نشده باشند و همچنین در برابر فشار مقاومت لازم را نداشته باشند درمنهول GRP پله‌ها با پیچ و مهره به بدنه منهول متصل می‌گردد. که ممکن است در محل اتصال پله،لایه های GRP از هم جدا ‌شوند و منهول دچار شکستگی گردد.اگر بر اساس استاندارد های تعیین شده ازمواد سازنده به میزان کافی استفاده شود هزینه تولید این منهول بالاتر از منهول پلی اتیلن می شود اما اگر برای کاهش هزینه تغییراتی در میزان درصد مواد ایجاد شود باعث شکستگی در منهول می شود.در عین حال این منهول سنگین است در نتیجه هزینه حمل و نقل بیشتری نسبت به منهول پلی ایتلن نیاز دارد.

نصب منهول پلی اتیلن

در ساخت منهول پلی اتیلن شرکت هلدینگ صنایع برتر از بهترین کیفیت مواد اولیه که شامل مواد پلی اتیلن گرید 3840 و همچنین از مواد HDPE و LLDPE گرید روتاری مولدینگ جهت تولید و ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن استفاده می شود و در امر طراحی منهول های پیش ساخته بسیار مدرن و کار آمد می باشد که مطابق با تکنولوژی روز دنیا و با جدیدترین دستگاه ها ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن انجام می گیرد.

منهول پلی اتیلن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها، خطوط انتقال شهری، برق و مخابرات موارد استفاده گسترده و متنوعی دارد. ساخت منهول پیش ساخته پلی اتیلن و استفاده از آن در سالهای اخیر به دلیل فواید زیاد آن پیشرفت چشمگیری داشته است که در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

مشخصات منهول پلی اتیلن دوجداره

منهول کاروگیت معمولاً در جریانهای ثقلی استفاده می گردد.

منهول دوجداره برای قطر داخلی 600 تا 3000 میلیمتر و تا 12 متر ارتفاع طراحی می شوند.

در منهول کاروگیت ضخامت دیواره منهول بستگی به سایز منهول ، ارتفاع ، نوع خاک و وجود آبهای زیرزمینی و همچنین نوع کاربرد آن طراحی می گردد.

منهول پلی اتیلن دوجداره معمولاً جهت کار در محدوده حرارتی منفی 45 تا مثبت درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار میگیرد ولی این مقدار می تواند بسته به شرایط خاص، تغییر کند.

منهول تولیدشده به روش اکستروژن (منهول دوجداره پلی اتیلن) مقاومت فوق العاده ای در برابر بسیاری سیالات شیمیایی دارای PH 1 تا 14 دارند.

با توجه به اینکه کلیه مراحل جوش و آب بندی کف و انشعابات مطابق استاندارد DVS 2209 و به روش جوش اکسترودری انجام می گیرد و بدلیل استفاده از جوش بات فیوژن ، جوش انواع لوله ورودی و خروجی و انشعابات پلی اتیلنی در گرید های مختلف PE100 , PE80 به بدنه منهول پلی اتیلن کیفیت مناسب و مطلوبی را خواهد داشت.

ویژگی های چاله

قسمتهای اصلی یک چاله محفظه یا حلقه و لوله دایره ای عمودی است. لوله دایره ای عمودی در عمق و اندازه های مختلف موجود است. این لوله ها برای دسترسی به اتصالات بازرسی در سیستم استفاده می شوند.

منافذ عمدتا در فاصله 0.5 متری از حاشیه جاده قرار دارند. عمدتا به گونه ای ساخته می شود که از خط چرخ ترافیک دور باشد.

درپوش منهول پلی اتیلن یک شاخه است که از سوراخ منفذ در برابر هرگونه دسترسی غیر مجاز محافظت می کند. روکش های استفاده شده برای منافذ می توانند به صورت مستطیل ، مربع یا مدور باشند. مواد پوشش می تواند بتن پیش ساخته ، مواد کامپوزیتی یا هر ماده پلاستیکی تقویت شده با شیشه باشد.

چاله فاضلاب

چاله یا محفظه بازرسی واحدی است که در زیر زمین ساخته شده است تا دسترسی به تاسیسات مانند سیستم فاضلاب ، سیستم زهکشی و غیره را فراهم کند. از این رو ، با کمک یک چاله ، تاسیسات زیرزمینی بازرسی ، اصلاح ، تمیز و نگهداری می شوند.

بنچینگ یا کانال گذاری در چاله

نیمکت نشینی در منهول پلی اتیلن به مسیری گفته می شود که از ملات سیمان ساخته شده تا آب هدر رفته را به یک جهت خاص هدایت کرده و پاشش زباله را متوقف کند ، که به نوبه خود به منهول پلی اتیلن آسیب می رساند.

ضخامت دیواره های چاله چقدر است؟

منفذها تا عمق 4.25 متر ، دیواره های چاله باید با استفاده از یک ضخامت آجر ساخته شوند. در زیر عمق عمق 4.25 متر ، منافذ باید با استفاده از یک و نیم آجر ساخته شوند ، و اگر منفذ زیر 75/9 متر باشد ، دیواره های منافذ باید از دو ضخامت آجر ساخته شوند.

چاله عمیق

منفذ عمیق در عمق بیش از 150 سانتی متر با یک پوشش بسیار سنگین در قسمت بالای آن ارائه می شود. اندازه را می توان افزایش داد و امکانات برای پایین آمدن نیز افزایش می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://holding-bartar.com مراجعه نمایید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 164
  • بازدید کلی : 2311
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی